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항공 마일리지 동상이몽(同床異夢): 역동의 10년, 평행선에 선 항공사와 소비자 | 2023.09.20
기타 | KBR(구 경영교육연구) (한국경영학회)
코로나 시기 소강상태에 있던 항공 마일리지가 다시 쟁점으로 수면위로 떠오르고 있다. 항공 마일리지를 둘러싼 항공사와 소비자 갈등은 십여 년 이상 계속되어 온 난제이다. 항공 마일리지는 충성고객 확보를 위한 대표적인 마케팅 수단이지만 국제회계기준 변경 이후 항공업계의 늘어나는 부채이자 좌석 수요와 공급의 불확실성을 높이는 부담으로 다가왔다. 마일리지를 바라보는 항공사와 소비자의 서로 다른 인식은 풀리지 않는 갈등의 원인이다. 이 사례는 항공마일리지와 관련된 논쟁, 갈등, 쟁점을 이해하고 이를 마케팅, 재무, 고객대응, 제휴와 인수합병 등 다양한 시각으로 해석하여 항공사의 전략적 대응 방안을 생각해 볼 수 있는 기회를 제공한다. 사례는 항공사, 소비자의 옳고 그름이나 항공사의 마일리지 대응의 잘잘못을 다루지 않는다. 항공 마일리지 상황과 쟁점을 연대기
협동조합 산업단지 개발과정의 조직학습: 아이쿱생협 구례자연드림파크 사례연구 | 2023.09.20
기타 | KBR(구 경영교육연구) (한국경영학회)
본 연구의 목적은 아이쿱생협의 성공적인 산업단지인 구례자연드림파크가 어떻게 만들어지게 되었는가 그리고 어떤 모습으로 형성되었는가를 확인하는 것이다. 연구목적을 달성하기 위하여 사례연구방법을 채택했다. 본 연구의 연구 질문은 구례자연드림파크의 형성 과정에서 발현된 조직학습이 조직이 보유한 지식으로부터 기인했는지, 혹은 다른 요인이 있었는가이다. 연구결과, 조직성과를 위한 학습의 관점이나 축적과 활용 등이 가능한 자원으로서의 지식관점에서 벗어나, 지속해온 일상의 실천과 맥락 속에서 행위자 간 상호작용을 통해 형성된 실천-속-앎이 발현되었음을 알 수 있었다. 구례자연드림파크는 구례군과 아이쿱생협이 특정 맥락 안에서 상호작용하면서 친환경 프랙티스, 부정적 경험 프랙티스, 역동적 행위자 프랙티스, 지속적 상호작용 프랙티스와 같은 실천-속-앎이 발현되고 상호구성되는속에서 만들어졌다. 그 결과물로 단순한 산업단지가 아닌 삶의 공간인 구례자연드림파크가 만들어졌음을 확인했다. 본 연구의 의미는 협동조합 산업단지의 개발과정을 동태적인 관점에서 발현된 실천-속-앎의 과정으로 개념화한 것이다.
근거이론을 통한 하이브리드 워크 도입 의미와 활성화 과정의 이해: 국내 대기업 및 외국계 기업을 중심으로 | 2023.09.20
기타 | KBR(구 경영교육연구) (한국경영학회)
코로나19 사태로 비대면 업무 환경이 확산하면서 일터와 일하는 방식에 대한 패러다임이 바뀌었고, 재택근무와 사무실 출근을 혼합하는 하이브리드 워크가 새로운 일하는 방식으로 관심을 받고 있다. 하이브리드 워크에 관한 관심이 높아지고 있는 현시점에 실제 업무 현장에서 근로자의 생산성과 기업의 경쟁력에 미치는 영향에 대한 검증이 필요하다. 따라서, 본 연구는 하이브리드 워크의 활성화 요인과 실행 결과를 질적 방법론에 근거하여 탐구하고 시사점을 도출하고자 하였다. 이를 위해, 하이브리드 워크를 도입한 국내 대기업 및 외국계 기업 10곳에서 해당 제도를 활용한 경험이 있는 직원 12명을 대상으로 심층 인터뷰를 시행하였다. 인터뷰 질문은 문헌 고찰을 토대로 요인들을 도출하여 구성하였다. 그리고 하이브리드 워크의 도입 과정과 성공적 실행의 조건들을 근거이론의 절차적 구조를 통해 분석하였다. 이를 통해 재택근무 도입과 하이브리드 워크로의 전환 과정에서부터 하이브리드 워크를 통한 일하는 방식의 변화가 근로자와 조직에 긍정적으로 작용하는 일련의 패턴을 도출할 수 있었다. 연구 결과에 따르면, 하이브리드 워크를 활성화하기 위해서는 기술적 요인, 제도적 요인, 인적 요인이 함께 고려되어야 함을 확인할 수 있었다. 즉, 시간과 공간의 제약 없이 업무를 수행할 수 있도록 협업 솔루션 및 디지털 기술활용을 강화하고, 일하는 방식의 변화에 맞춰 조직문화와 인사정책을 적극적으로 개선하며, 최고 경영진의 강력한 지지가 있어야 하이브리드 워크가 성공적으로 정착할 수 있었다. 또한, 하이브리드 워크가 활성화된 기업의 근로자들은 업무의 성격에 따라서 재택근무와 사무실 출근을 선택할 수 있는 점이 가장 실용적인 요소라고 응답하였다. 이는 사무실 중심에서 사람 중심 워크플레이스로 전환하여 유연한 근무 환경을 제공하면, 근로자의 삶의 질과 업무 생산성이 향상되고 근속 의향이 증가하여 기업 경쟁력 제고로 이어지는 선순환 구조가 만들어진다는 것을 의미한다. 본 연구는 질적 연구 방법을 활용하여 하이브리드 워크의 실행 및 성과를 과정적 측면에서 탐구한 점에 학문적 차별성이 있으며, 근로자들의 실제 경험을 반영함으로써 실무적 시사점을 제공한다.
전환사채 콜옵션 회계처리에 대한 사례연구 | 2023.09.20
기타 | KBR(구 경영교육연구) (한국경영학회)
전환사채 발행시에 투자자에게 콜옵션을 부여한 경우가 많아졌다. 2020년 기준으로는 전체 전환사채 발행중 약87%가 콜옵션 조항을 발행조건에 포함하고 있다(금융위원회 2021). 전환사채의 콜옵션은 투자자에게도 부여되지만 최근에는 발행시점 이후에 제3자를 지정하여 부여되기도 한다. 제3자는 대부분 최대주주 및 특수관계인이다. 그동안 실무에서는 전환사채의 콜옵션을 제3자에게 지정시 콜옵션을 내재파생상품의 양도로 보고 관련손익을 영업외손익으로 분류해왔다. 본 연구의 사례기업인 파수(Fasoo)도 실무에서 적용해오던 방식대로 회계처리하여 잠정실적을 보고하였다. 하지만 그 이후 금융감독원에 해당 사안에 대해 비공개 질의 회신한 결과, 금융감독원은 회사의 임직원 및 우리사주조합에 전환사채 콜옵션을 지정한 것은 스톡옵션(Stock Option)과 경제적 실질이 동일하기 때문에 콜옵션 지정시 주식기준보상 회계기준을 적용하는 것이 적합하다는 의견을 제시하였다. 따라서 파수는 금융감독원의 의견대로 전환사채 콜옵션을 임직원 및 우리사주조합에 지정한 시점에 주식기준보상을 적용한 결과 영업이익과 당기순이익이 큰 폭으로 감소하였다. 그 결과 파수는 흑자기업에서 적자기업으로 전환되었다. 본 사례연구는 콜옵션의 지정 대상이 누구냐에 따라 회계처리를 다르게 적용해야 하고, 이로 인해 재무제표에 미치는 효과가 다를 수 있다는 것을 보여주는 사례이다. 향후 임직원 및 우리사주조합에 전환사체 콜옵션을 지정하는 경우 관련 공시 및 평가 등에 대한 제도 개선에 도움을 줄 것으로 예상된다.
이해관계자 중심의 전략적 인적자원관리 시스템 개념 연구 | 2023.09.20
기타 | KBR(구 경영교육연구) (한국경영학회)
본 연구의 목적은 이해관계자 중심의 전략적 인적자원관리 시스템의 개념을 연구하는 것이다. 주주 중심의 경영은 기업의 존재 이유를 오직 주주의 이익 극대화에서 찾기 때문에 경영전략의 주요 기조는 투자한 자본금 대비 이익율의 증가와 단기 성과주의를 지향하지만, 이해관계자 중심의 경영은 주주를 포함한 종업원, 협력업체, 지역사회, 고객, 자연환경과의 공존 공생을 지향한다. 이런 의미의 이해관계자 경영을 실천하기 위해선 인적자원관리 시스템의 변화가 필요하다. 왜냐하면 이해관계자중심의 경영을 구호나 슬로건이 아니라 경영현장에서 실천하기 위해선 종업원의 태도와 가치관의 변화가 필수적이며, 이를 동기부여해 줄 수 있는 인적자원관리 시스템이 필요하기 때문이다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 본 연구에서는 먼저, 이해관계자 경영이론을 고찰할 것이다. 이런 고찰을 통해 이해관계자와 이해관계자 경영 개념을 명확하게 이해할 수 있을 것이다. 그리고 주주 중심의 경영과 구별되는 이해관계자 경영의 특징을 기업의 목적, 이해관계자의 범위, 사회와 인간에 대한 관점, 기업 윤리를 바라보는 관점 등에서 고찰할 것이다. 이런 고찰을 통해 이해관계자 중심의 전략적 인적자원관리 시스템의 개념을 연역적으로 이론화할 수 있기 때문이다. 두 번째로는 이해관계자 중심의 전략적 인적자원관리 시스템의 개념을 제안할 것이다.
메타버스의 기술적 특성이 고객경험과 사용자 인게지먼트에 미치는 영향 | 2023.09.04
기타 | 경영학연구 (한국경영학회)
Driven by the proliferation of metaverse technology, many companies are pursing service expansion strategies to enhance their customer experience. However, given the rapid evolution, there is a lack of clear understanding of the current scope of the metaverse and the consequent implications for marketing practice and research. This study attempts to explain the mechanisms by which the technical factors of embedding, embodiment, and extension affect user engagement through customer experience based on situated cognition theory. We conducted qualitative research by creating a unity for research within the metaverse, gathering interviewees. The quantitative method was a survey of 305 people who had experienced the metaverse. The collected data was analyzed for causal relationships between variables using PLS-SEM. The results showed that metaverse embedding, embodiment and extension had significant effects on flow. flow influenced utilitarian and hedonic values, which in turn influenced user engagement. Also, there were differences between light and heavy users. Subsequently, we discuss how metaverseinduced changes marketing practice and to guide future academic studies and marketing initiatives.
개인투자자 간 회계정보 공유가 주식시장에 미치는 영향: 인터넷 종목토론실 텍스트 분석을 이용하여 | 2023.09.04
기타 | 경영학연구 (한국경영학회)
This study examines the role of accounting information posted in Naver stock message boards. With the growth of Internet use and the ease of access to stock information, many people are posting and reading messages in Internet stock message boards. However, internet message postings are anonymous and the content of the messages can vary from value-relevant information to random chatters. Based on the premise that accounting data is value-relevant, among all the messages, we expect that messages with accounting information would induce retail investors’ stock trading and lead to more stock trading and greater stock volatility. Using Python-based web crawler to collect all messages posted in Naver stock message boards, we sort messages into those that contain accounting words and those that do not. Our empirical analyses show that messages containing accounting information are positively related to both stock trading volume and stock price volatility. These results can be interpreted as stock message boards serving as a channel of word-of-mouth and retail investors being influenced by messages with accounting information. This study extends the literature on the stock market influence of message boards and helps understand the information processing of retail investors.
브랜드가 제안하는 대의명분에 소비자가 자발적으로 기부에 참여할 때 나타나는 효과: 전통적 대의명분마케팅과의 비교 | 2023.09.04
기타 | 경영학연구 (한국경영학회)
Minewater has attempted a new type of cause marketing, suggesting alternatives that can be donated to consumers. However, consumers’ voluntary donation methods have not received attention from many scholars. This study aims to analyze the effect that appears when an alternative for consumers to choose donation is presented in a cause-related marketing campaign. This study developed three types of advertisements. The first one is traditional cause-related advertising. Second one is to introduce alternative to participate in donations to the cosumers. If consumers donate, the company will also donate, and if they do not donate, the company will not donate. Third one is to guide consumers to participate in the donation, but the brand will donate even though consumers do not choose to donate. This study analyzed the differences in brand attitude and purchase intention after collecting data on consumers’ actual responses to three options through online surveys. As a result, 1) When consumers encountered donation-participating type 2, they responded more favorably than when they encountered traditional causes or donation-participating type 1 advertisements, and consumers who chose to donate increased their loyalty or willingness to repurchase. Finally, this study summarized the research results, discussed academic and practical implications, and proposed limitations of the study and subsequent research directions accordingly.
ESG 압력이 기업의 혁신활동에 미치는 영향: 규제 및 규범적 압력의 효과를 중심으로 | 2023.09.04
기타 | 경영학연구 (한국경영학회)
Recently, with the emphasis on ESG management worldwide, social pressure on ESG management is increasing. ESG is driven by two contradictory pressures: ‘responsibility required from society’ and ‘voluntary participation of companies’, and ESG activities are sustainable, if the two pressures work together. From the view of maximizing social benefit, it is necessary to identify the optimal pressure level. Therefore, this study aims to empirically examine the relationship between regulatory · normative ESG pressure and corporate innovation activities from the perspective of institutional theory. Innovation as an ESG activity enables companies to achieve revenue generation through ESG activities, enabling sustainable ESG activities. As a result of the analysis, it was confirmed that regulatory ESG pressure had an inversed U-shape relationship with innovation activities, and normative ESG pressure had a U-shape relationship.
신흥 아시아 시장에서 기관투자자와 지적재산권 지출이 벤처 캐피탈 투자에 미치는 영향 | 2023.09.04
기타 | 경영학연구 (한국경영학회)
In recent years, venture capital funds in emerging Asian markets have witnessed significant growth. This study investigates the impact of institutional investors and intellectual property payments on venture capital fund using panel data from 8 emerging Asian countries and 13 developed countries over the 10-year period from 2011 to 2020. In emerging Asian markets, the results show that new institutional investors have a significant positive impact on the development of venture capital funds. Intellectual property payments has a significant negative impact on venture capital in emerging Asian Markets. On the other hands, in developed markets, new institutional investors and intellectual property payments do not have a significant impact on the development of venture capital funds. Furthermore, we find that market capitalization has a strong negative impact on venture capital fund investment in emerging Asian markets, unlike in developed markets. Rule of law has a strong positive impact on venture capital fund investment in emerging Asian markets. GDP growth in emerging Asian markets has a strong negative effect on venture capital fund in emerging Asian markets. These findings suggest that the factors affecting venture capital funds in emerging Asian markets are somewhat different from the developed markets. Therefore, future research on venture capital should consider the characteristics of emerging Asian markets.
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