정부기관 홍보대사에 대한 국민들의 인식과 관련 광고에 대한 수용자의 태도에 대한 연구
한국광고홍보학보 | 한국광고홍보학회 | 42 pages| 2016.07.29| 파일형태 :
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자료요약
본 연구에서는, 대부분의 기존 연구에서 유명인을 기용하는 것이 효과적이라는 명제에만 동의할 뿐 실증적인 검증이 충분하게 이루어지지 않고 있는 상태인 ‘홍보대사’의 효과에 대해 탐구하였다. 특히 국민의 건강한 삶과 행복 실현을 위한 업무를 담당하는 주체인 보건복지부에서는 중앙 부처 중 가장 많은 수준의 예산으로 홍보대사를 기용하고 있는 바, 과연 수용자의 입장에서 홍보대사의 활용에 대하여 어떠한 의견을 가지고 있으며 효과성은 어떠한지 등에 대해 살펴보고자 한 것이다. 본 연구는 최근 진행되었던 보건복지부 및 산하 기관의 홍보대사 활용 캠페인을 중심으로, 기관에서 알리고자 하는 정책과 함께 해당 홍보대사를 일반 국민들이 과연 얼마나 인지하고 있으며, 또한 수용자의 특성(인구 통계학적 특성 및 심리적 특성)과 수용자와 홍보대사의 관계 관련 요인(미디어 노출 양이나 기간, 관계의 근접성)이 광고에 대한 수용자의 태도에 어떠한 영향을 미치는지에 대하여 분석하였다. 연구 결과, 다수의 참여자들은 보건복지부 산하 기관의 홍보대사 활용 및 관련 캠페인에 대한 인지 수준이 낮은 것으로 나타났다. 하지만 다양한 수용자의 특성에 따라 나타나는 차이 또한 발견됨을 파악할 수 있었다. 본 연구를 통하여 홍보대사를 활용한 캠페인의 사회적 관심과 적극적인 홍보의 필요성을 논의하는 한편, 수용자의 특성에 따른 예측변인들을 종합적으로 고려한 홍보대사 캠페인 기획이 필요함을 제언하고자 한다.

Recently, Few Korean celebrities have been embroiled in controversy on their role of PA. Public had been casting skeptical responses on celebrity PA of governmental branches as many of them failed to accomplish their role. 2.4 persons a day are appointed as PA on average. As few celebrities monopolize the PA -ship for eight to ten organizations, it is often difficult to distinct which institution they promote for. Korean Ministry of Health and Welfare is not excluded from the league. With good intentions, however, its effect has yet been proven by scientific studies. Existing studies discovered that celebrity campaigns are more effective than employing non-celebrity PA. Celebrities that won their fame from notoriety would earn contrary result. Analysis on the effect of employing different types of celebrities is needed. Lee(2014) asserts that existing studies have failed to garner substantive and precise investigation on the effectiveness of PA. This study sheds light on the PR campaign, focused on PA,of Korean Ministry of Health and Welfare and discovered a strong necessity for a proper analysis on its effect. Ergo, this study concentrates on the recent promotions of Korean Ministry of Health and Welfare and its subordinate organizations, and analyzes the public recognition level on their PA and promotion campaigns. Also, this study illuminates consumer behavior to PA campaigns in relation consumer characteristics (demographic and psychological) and consumer - PA Relation facto Media exposure rate, duration, proximity of the relation). This study aims to illuminate the necessity for active promotion and social attention for PA campaigns, and to stress the need for oriented PA campaign designing for Korean Ministry of Health and Welfare.
목차
1. 서론
2. 연구 배경 및 선행 연구
3. 연구문제
4. 연구방법
5. 연구결과
6. 논의 및 시사점
7. 연구의 한계점 및 향후 연구를 위한 제언
참고문헌
Abstract
홍보대사 광고 태도 수용자의 특성 Ambassadors advertisement attitude consumer characteristics
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