- 2024 메조미디어 트렌드 리포트
- [메조미디어]?미디어&마켓 이슈?2025년 1월 호
- [2023년 11월] 2024 디지털 미디어 & 마케팅 전망
- [2023년 6월] 2023 상반기 Media Trend Report
- [2021년 9월] 명품 브랜드 캠페인 성공 사례
- [Market Trend] 타깃 보고서_30-40대 직장인 남성
- [리서치애드]2024년 11월 인터넷 노출형 광고 결산 보고
- MZ세대 건강관리 트렌드 리포트
- [2024년 12월] 한 장이면 고민 끝! 2025 마케팅 이슈 캘린더
- [2023년 11월] 금융 업종 캠페인 성공 사례
지각된 위협과 지각된 효능감이 친환경 태도 및 행동에성 미치는 영향 : 예기된 죄책감을 통한 EPPM의 확장 가능
자료요약
배경 및 목적 본 연구는 EPPM(Extended Parallel Process Model)을 기반으로 지각된 위협과 효능감이 1회용 쓰레기 문제를 해결하기 위한 친환경 행동 의도에 미치는 영향력을 검증했다. 아울러 예기된 죄책감의 매개 효과와 1회용 쓰레기 문제에 대한 책임 귀인의 영향력을 살펴보았다. 방법 편의 표본으로 추출된 수도권 지역 대학생 280명을 대상으로 2(위협: 고/저) × 2(효능감: 고/저)의 총 4개 의 실험 조건으로 구성된 무작위 온라인과 오프라인 실험을 실시했다. 결과 고위협 메시지와 고효능감 메시지에 노출된 응답자들이 저위협과 저효능감 메시지에 노출된 응답자들에 비 해 더 높은 친환경 태도와 더 높은 친환경 행동 의도를 보이는 주효과가 나타났으며 예기된 죄책감은 지각된 위협과 친환경 태도와 행동 의도 간에 유의미한 매개 효과가 나타났다. 이러한 매개 효과는 지각된 효능감과 친환경 태도와 행동 의도에서도 나타났다. 환경NGO에 대한 책임귀인 인식과 친환경 행동 의도는 정적 관계 를 보이는 것으로 나타났다. 논의 및 결론 본 연구는 EPPM의 주요 변인인 위협 소구와 효능감을 강조한 메시지의 효과 검증을 통해 환경 캠페인에서 활용되는 위협 소구의 유용성을 살펴보았다. 또한 1회용품 이용에 관련한 친환경 행동 촉진에 있어 예기된 죄책감 변인의 매개적 역할을 발견하였고 환경 캠페인 메시지 개발 및 전략의 방향성을 모색했다.
Objectives The current study examined the effects of a threat message on pro-environmental behaviors to deal with disposable waste problems with the framework of Extended Parallel Process Model. It also investigated variables of anticipated guilt as a mediating variable and attribution of responsibility of disposal wastes. Methods A random online & offline experiments were conducted with 280 college students in the metropolitan areas from a convenient sample. Two(threat high/low)X2(efficacy high/low) experiment conditions were utilized for the study. Results Main effects were found that higher pro-environmental attitudes and behavior intentions were found among participants who were exposed to a high threat-high efficacy message than those who were exposed to a low threat-low efficacy message. A significant mediating effect of anticipated guilt was found between the message exposure of threat and efficacy and pro-environmental attitudes and behavioral intentions. Attribution of responsibility toward environmental NGOs was positively related to pro-environmental behavioral intentions. Conclusions The current study investigated usefulness of message factors of EPPM widely used in environmental campaigns by looking at the effects of threat/efficacy factors on pro-envioronmental behavioral attitudes and intentions. An important mediating role of anticipated guilt was also identified. in promoting pro-environmental attitudes and behavioral intentions.
Objectives The current study examined the effects of a threat message on pro-environmental behaviors to deal with disposable waste problems with the framework of Extended Parallel Process Model. It also investigated variables of anticipated guilt as a mediating variable and attribution of responsibility of disposal wastes. Methods A random online & offline experiments were conducted with 280 college students in the metropolitan areas from a convenient sample. Two(threat high/low)X2(efficacy high/low) experiment conditions were utilized for the study. Results Main effects were found that higher pro-environmental attitudes and behavior intentions were found among participants who were exposed to a high threat-high efficacy message than those who were exposed to a low threat-low efficacy message. A significant mediating effect of anticipated guilt was found between the message exposure of threat and efficacy and pro-environmental attitudes and behavioral intentions. Attribution of responsibility toward environmental NGOs was positively related to pro-environmental behavioral intentions. Conclusions The current study investigated usefulness of message factors of EPPM widely used in environmental campaigns by looking at the effects of threat/efficacy factors on pro-envioronmental behavioral attitudes and intentions. An important mediating role of anticipated guilt was also identified. in promoting pro-environmental attitudes and behavioral intentions.
목차
요약
들어가는 말
이론적 배경
1회용품 이용 증가와 환경 캠페인
EPPM과 환경 커뮤니케이션 관련 선행 연구
친환경 행동과 예기된 죄책감의 매개적 역할
1회용품 쓰레기 문제에 대한 책임귀인과 친환경 행동
연구 방법
연구 설계
실험 자극물
연구 개념의 측정
사전 조작 점검
연구 결과
응답자 특성
타당도와 신뢰도 검증 및 상관관계 분석
실험물 조작 점검
연구문제의 검증
결론 및 논의
References
Abstract
Appendix
들어가는 말
이론적 배경
1회용품 이용 증가와 환경 캠페인
EPPM과 환경 커뮤니케이션 관련 선행 연구
친환경 행동과 예기된 죄책감의 매개적 역할
1회용품 쓰레기 문제에 대한 책임귀인과 친환경 행동
연구 방법
연구 설계
실험 자극물
연구 개념의 측정
사전 조작 점검
연구 결과
응답자 특성
타당도와 신뢰도 검증 및 상관관계 분석
실험물 조작 점검
연구문제의 검증
결론 및 논의
References
Abstract
Appendix
#한국PR학회
#지각된위협
#지각된효능감
#친환경