The Effect of Fair Trade on Comsumer Behavior: In Terms of Ethical Comnumerism
경영학연구 | 한국경영학회 | 21 pages| 2009.05.12| 파일형태 :
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자료요약
Fair Trade has experienced incresed popularity due to rising unmbers of socially connerned consumers. This study intends to gain ingights into the drives to the growth of Fair Trade as well as to evaluate its future potential in South Korean market. The purchase intention of Korean consumers on Fair Trade products and their level of ethical consumerism were measured. A sample of 564 randomly selected participants wsa asked to complete a survey. The study presented empirical evidence that consumers level of ethical comsumerism had a significant effect on the purchase intention for Fair Trade products. and strong purchase intention leads to positive effects on repurchase intention. brand loyalty. and brand commitment. This study adds to understanding of the emerging market to enhance further development of Fair Trade and to open up new possibilities in production of goods and services.

(소비수준이 상승하고 의식있는 소비자가 증가함에 따라, Fair Trade(공정무역)가 세계적으로 도입 및 확대되어 가고 있는 상황이다. 이런 추세와 함께, 유럽 및 미국을 중심으로 Fair Trade의 마케팅 접극 및 소비자 행동에 미치는 영향에 관한 연구가 활발히 이루어지고 있다. 한국에도 Fair Trade가 도입된 바 있지만, 이를 경영학적으로 접근하는 연구가 국내에는 전무하다. 본 연구는 Fair Trade의 이러한 추세를 반영한 경영학적 통찰력을 착고, 이것이 한국내 소비자 행동에 어떻게 영향을 미치는지를 확인하고록 한다. 한국소비자의 Fair Trade 제품에 대한 구매의도와 윤리적 소비수준을 조사하고 그 관련성을 중점적으로 논의토록 한다. 본 연구는 무작위 선출된 564명이 설문에 참여하였다. 연구 결과, 소비자의 윤리적 소비주의 수준이 Fair Trade 제품의 구매의도에 긍정적인 영향을 미치며, Fair Trade제품의 구매의도 수준은 Fair Trade 제품의 재구매의도와 상표중성도 및 상표 몰입에 긍정적인 영향을 미침이 확인 되었다. 본 연구는 한국 소비자를 대상으로 한 최초의 Fair Trade연구이며, 다양한 역구 가능 방향을 제안해 준다는 점에서 학문적 공헌 점을 찾을 수 있겠다. 실무적으로는 Fair Trade가 확대 되어가는 어머징 마켓에 대한 이해를 가져다 주며, Fair Trade 제품의 도입을 통한 기업의 이윤과 소비자의 만족을 동시에 향상시켜 줄 수 있는 새로운 방법을 제안해 준다.)
목차
1. Introduction
1.1 What in Fair Trade?
1.2 Trend of Fair Trade Movement in the world
1.3 Trend of Fair Trade Movenent in Korea
1.4 Purchase of the study

2. Literature Review
2.1 Fair Trade
2.2 Ethical Consumerism

3. Conceptual Model and Hypotheses
3.1 Conceptual Model
3.2 Hypotheses

4. METHOD
4.1 Subjects
4.2 Procedure
4.3 Measures

5. Results
5.1 Reliability Testing
5.2 Hypotheses Testing

6. Conclusion and Future Reaearch
6.1 Findings and Contributions
6.2 Limitation and Further Research

References
Fair Trade 공정무역 윤리적 소비주의 구매의도 재구매의도 상표충성도 상표몰입 ehical comsumerism purchse intention repurchse intention brand loyalty brand commitment 설문 설문조사 설문조사결과 설문결과 리서치 서베이 survey
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